Ditt BankID är kopplat till BankID säkerhetsapp på din enhet, vilket innebär att du kan ha mobilt BankID på flera enheter, som mobiltelefoner och surfplattor. Varje enhet behöver ha sin egen installation av appen, och din bank kan ha satt ett maximalt antal BankID som du får ha.
Om du exempelvis har två mobiltelefoner och en surfplatta kan du ha ett separat BankID på varje enhet, så länge det inte överstiger bankens begränsningar. Om du når bankens maximala gräns måste du kanske ta bort ett av dina befintliga BankID för att kunna registrera ett nytt.
Att ha flera BankID:n i samma enhet är däremot lite krångligare, men inte omöjligt. I denna guide går vi igenom hur du kan göra rent praktiskt.
Hur lägger jag till flera BankID på samma telefon?
Att ha flera BankID på samma enhet kan vara en utmaning, men det finns lösningar. Du kan till exempel skapa olika användarprofiler på din telefon, vilket gör det möjligt att separera BankID-installationerna. Alternativt kan du använda appar som Shelter på Android för att skapa en ny profil, där du kan installera ett extra BankID.
Om du vill ha en mer praktisk lösning kan du överväga att köpa en begagnad Android-telefon för några hundralappar. Om du ändå funderar på att köpa en ny telefon till dig själv, kan du behålla den gamla telefonen och använda den enbart för Mobilt BankID. Att installera två BankID:n i en iOS enhet är däremot inget vi har hittat en lösning på.
Hur många BankID kan jag ha hos olika banker?
Antalet BankID som du kan ha är beroende av bankens gränser. Här är en sammanställning för några av de största bankerna i Sverige:
- Nordea: Max 3 BankID
- Handelsbanken: Max 3 BankID
- Swedbank: Max 3 BankID
- Länsförsäkringar: Max 3 BankID
- SEB: Max 3 BankID
Kan jag använda mitt BankID från en bank för att logga in hos en annan?
BankID är inte knutet till en viss bank. När du har fått ett BankID godkänt av en bank kan det användas på alla plattformar som accepterar BankID för inloggning. Till exempel, ett BankID som utfärdats av Länsförsäkringar kan användas för att logga in hos Swedbank.
Begränsningar i funktionalitet med mobilt BankID
Mobilt BankID ger tillgång till alla dina bankkonton, men vissa banker kan införa restriktioner för säkerhetsskäl. Exempelvis kan vissa banker hindra att nya betalningsmottagare läggs till via Mobilt BankID för att förhindra bedrägerier. Kontrollera med din bank om eventuella begränsningar.
En användare hos Swedroid har delat en erfarenhet där Swedbank tillät att alla funktioner, inklusive att lägga till nya betalningsmottagare, blev tillgängliga efter att en extra kontroll genomförts med ett nationellt ID eller pass med chip. Denna process kallas ”Aktivera utökad användning av Mobilt BankID”, vilket möjliggör full funktionalitet.
Flera BankID:n i samma telefon kunde användas fram till 2023
En användare på Flashback rapporterade under augusti 2023 att det inte längre går att ha flera Mobila BankID på en och samma enhet. Detta gäller generellt för Mobilt BankID och är inte specifikt för en viss bank.
Användaren berättade att hen tidigare haft både sitt eget och en äldre anhörigs BankID på samma iPad, trots att de inte hade samma bank. När det egna BankID:t skulle förnyas, raderades den anhöriges BankID automatiskt.
Den nya begränsningen beror på en säkerhetsåtgärd som införts för att förhindra bedrägerier, där bedragare lyckats installera offrets BankID på sina egna enheter.
Säkerhetstips för BankID
För ökad säkerhet kan du överväga att installera BankID på en surfplatta som du endast använder hemma, gärna med senaste säkerhetsuppdateringarna och ett skärmlås. Många användare väljer också att undvika att ha BankID på sin vardagliga mobiltelefon, specifikt för att minska risken vid eventuell förlust eller stöld.
Har du Mobilt BankID, kan tjänsten få tillgång till alla dina konton och banker, utan möjlighet att lägga in specifika begränsningar för enskilda konton eller beloppsgränser. Den enda situation där banken har en betydelse är vid utfärdandet av ett nytt BankID, där en bank kan kräva att du använder ett redan utfärdat BankID från samma bank.
Slutsats
Mobilt BankID är ett mångsidigt och användbart verktyg för att identifiera sig och genomföra transaktioner digitalt. Att ha flera BankID på samma enhet är möjligt med rätt strategier, men det kräver en del planering eftersom stödet för detta från bankernas sida inte längre erbjuds.